ارایه دهنده کلیه خدمات حسابداری.حسابرسی و اموزش مدیریت وطراحی سیستم-مشاوره و نظارت TURKMENSTUDENT
شركت‌هاي موردارزيابي، براساس شاخص‌هاي زيرمقايسه و رتبه بندي مي‌شوند:
 
عنوان دسته‌بندي
شاخص ها
شاخص‌هاي اندازه و رشد شركت
فروش، رشد فروش، فروش سرانه، ارزش افزوده، دارايي، رشد دارايي، تعداد كاركنان، رشد اشتغال
شاخص‌هاي سودآوري و عملكرد
سود آوری، رشد سود، بازده فروش، بازده دارايي،
بازده ارزش ويژه، گردش دارايي، نسبت مالكانه
شاخص‌هاي صادرات
صادرات، صادرات سرانه، رشد صادرات، نسبت صادرات به فروش
شاخص‌هاي نقدينگي
نسبت جاري، نسبت خالص وجوه ناشي از عمليات به فروش، نسبت خالص وجوه ناشي از عمليات به سود عملياتي
شاخص‌هاي بدهي‌
نسبت بدهي، نسبت پوشش هزينه بهره
شاخص‌هاي بازار
ارزش بازار، بازده بازار حقوق صاحبان سهام،
نسبت P/E، نسبت P/B

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

نتايج رتبه بندي شركت‌ها براساس شاخص‌هاي معرفي شده، صرفا براي مشتركين رتبه بندي IMI-100 با نام كاربري و رمزعبور قابل استفاده است.
 
 
 
شاخص‌هاي اندازه و رشد شركت
 
شاخصفروش (درآمد(:
رقم فروش (درآمد) در مورد بيشتر شركت‌هاي توليدي و خدماتي همان رقم فروش خالص ارايه شده در صورت سود و زيان آنها است.اين رقم در مورد شركت‌هاي بيمه‌اي، شامل:درآمدهاي بيمه‌اي مانند حق‌بيمه دريافتي، كارمزد و كارمزد اتكايي، خسارت سهم بيمه‌گران و سود سپرده اتكايي مي‌گردد و در مورد بانك‌ها از جمع درآمدهاي مشاع و درآمدهاي غيرمشاع به‌دست مي‌آيد.
 
شاخص رشد فروش (درآمد):
نرخ رشد فروش (درآمد) شرکت‌ها برحسب درصد بيان شده است.

شاخص ارزش افزوده:
ارزش افزوده شركت ها به روش غيرمستقيم محاسبه مي شود و از جمع چهار آيتم حقوق و دستمزد، بهره پرداختني، سود قبل از كسر ماليات و اجاره پرداختي بدست مي آيد.

شاخص تعدادکارکنان:
تعداد کارکنان براساس آمار پرسنلي اظهار شده توسط شرکت‌ها، در محاسبات آورده شده است.
 
شاخص سهم دارايي‌هايغيرجاري به کل دارايي‌ها:
سهم دارايي‌هاي غيرجاري به کل دارايي‌هاي يک شرکت بيان مي‌کند که چه درصدي از دارايي‌ها به دارايي ثابت و سرمايه‌گذاريهاي بلندمدت اختصاص يافته است.به بيان ديگر، سهم دارايي‌هاي غيرقابل تبديل به نقدينگي در کوتاه مدت را به کل دارايي‌ها نشان مي‌دهد.

 
شاخص‌هاي سودآوري و عملكرد
 
شاخص سود آوري:
شرکت‌ها براساس ارزش سود قبل از ماليات در سال موردنظر رتبه‌بندي مي‌شوند.
 
شاخص رشد تعديل شده سود:
شرکت‌ها براساس رشد تعديل شده سود قبل از کسر ماليات رتبه‌بندي شده‌اند. متغير رشد سود و رشد تعديل شده سود تنها براي شركت‌هايي كه هر دو سال سود داشته‌اند، محاسبه شده است. از آنجايي‌كه متغير سود قبل از ماليات در مورد شركت‌ها، متغيري است كه مي‌تواند رقمي نزديك به صفر داشته باشد، بنابراين، محاسبه رشد سود به روش معمول مي‌تواند باعث صعود بيش از حد شركتي شود كه از سود نزديك به صفر در سال ماقبل به مقدار مثبت (حتي كوچكي) در سال موردنظر رسيده است. براي تعديل نمودن چنين مواردي، رشد سود شركت‌ها با نسبت سود شرکت به ميانگين سود شركت‌ها تعديل شده است.
(میانگین سود شرکت‌ها / سود شرکت قبل از کسر مالیات) * رشد سود = رشد تعدیل شده شود
 
شاخص بازده فروش:
بازده فروش حاصل تقسيم سود قبل از كسر ماليات شركت بر ميزان فروش شركت مي‎باشد كه برحسب درصد در اين جدول ارايه شده است. شاخص بازده فروش، متوسط سود شركت حاصل از هر ريال فروش را نشان مي‎دهد. در اين نسبت، انحرافات قيمتي تأثيرگذار بر سود و فروش به همراه محيط فعاليت اقتصادي شركت، مؤثر است.
 
شاخصبازده دارايي:
بازده دارايي از تقسيم سود قبل از كسر ماليات شركت‌ها بر مجموع دارايي‌هاي آنها به‌دست مي‎آيد.به عبارت ديگر بيان مي‌کند که به ازاي هر ريال دارايي، شرکت توانسته است چه ميزان سود به‌دست آورد. اين شاخص در ادبيات مربوط به ارزيابي شرکت‌ها از جمله بهترين شاخص‌هاي ارزيابي شرکت و سودآوري آن محسوب مي‌شود.
شاخص بازده دارايي را با اين فرض كه شركتی در آن سال شروع به كار كرده است، مي‌توان محاسبه نمود كه ارزش دفتري دارايي‌هاي يك شركت كه ناشي از سرمايه‎گذاري است، در عرض چند سال بازگردانده خواهد شد.
 
شاخص بازده ارزش ويژه:
شاخص بازده ارزش ويژه (بازده حقوق صاحبان سهام) از حاصل تقسيم سود قبل از كسر ماليات بر حقوق صاحبان سهام به‌دست مي‌آيد و نشان دهنده‌ي سود متناظر با هر ريال سرمايه‌گذاري صاحبان سهام است. به عبارت ديگر، اين شاخص بيانگر سودآوري بنگاه اقتصادي از محل هر ريال سرمايه‌گذاري سهامداران است.
 
شاخص گردشدارايي:
شاخص گردش دارايي، فروش خالص تقسیم بر کل دارایی است. این نسبت میزان و اثر گردش دارایی را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد و در مقایسه با گذشته، بيان می‌کند که آیا افزایش دارایی‌ها با افزایش فروش هم‌خواني داشته است یا خير؟


شاخص نسبت مالكانه:
نسبت مالكانه، سهم صاحبان سهام را در كل دارايي‌هاي شركت نشان مي‎دهد. به عبارت ديگر، نشان مي‎دهد كه چند درصد از دارايي‌هاي شركت را مي‌توان به حقوق صاحبان سهام (سرمايه، اندوخته‌ها و سود انباشته) نسبت داد. تفاضل اين رقم از عدد يك، سهم بدهي‌ها را در ايجاد دارايي‌هاي شركت مشخص خواهد نمود.
منفي بودن نسبت مالکانه به معناي آن است كه به دليل زيان شركت در طول دوره فعاليت، ميزان زيان انباشته شركت از مجموع سرمايه و اندوخته‌هاي شركت بيشتر شده است. (به عبارت ديگر، بدهي‌ها تامين‌كننده دارايي‌ها و جبران‌كننده بخشي از زيان شركت بوده‌اند).
 
 
شاخص‌هاي صادرات
 
شاخص صادرات:
ميزان صادرات صد شركت برتر ايران را در مقايسه با يكديگر نشان مي‌دهد.
 
شاخص صادرات سرانه:
ميزان صادرات صد شركت برتر ايران را به تعداد كاركنان نشان مي‌دهد.
 
 
شاخص‌هاي نقدينگي
 
شاخص نسبت جاري:
نسبت جاري كه به «نسبت نقدینگی» ؛ «نسبت دارایی های نقد» و «نسبت نقد» نیز معروف است به صورت زير محاسبه مي‌شود.
بدهی های جاری / داراییهای جاری = نسبت جاری
 
این نسبت رابطه توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت از طریق دارایی‌های کوتاه مدت را نشان مي‌دهد. همچنين نسبت جاری می‌تواند راندمان چرخه عملیاتی شرکت یا توانایی شرکت در تبدیل محصولاتش به وجه نقد را نشان دهد.
 
شاخص نسبت جريان وجوه نقدناشي از عمليات به فروش:
نسبت جريان وجوه نقد ناشي از عمليات به فروش: اين نسبت نشان دهنده آن است که سهم خالص جريان وجه نقد ناشي از عمليات از ميزان فروش شرکت چقدر بوده است. هر قدر اين نسبت بزرگتر باشد، توانايي شرکت در تحصيل وجوه نقد نسبت به مقياس فروش بيشتر است.
 
 
شاخص نسبت جريان وجوه نقد ناشي از عمليات به سودعملياتي:
اين نسبت نشان‌دهنده آن است که سهم خالص جريان وجه نقد ناشي از عمليات از ميزان سود شرکت چقدر بوده است. به عبارت ديگر چه ميزان از سود عملياتي تحصيل شده شرکت به صورت وجه نقد در اختيار شرکت قرار داشته است.
 
 
شاخص‌هاي بدهي‌
 
شاخص نسبت بدهي:
نسبت بدهي، درصد كل منابعی را كه از طریق قرض گرفتن از طلبكاران تأمین شده است، نشان می‌دهد. طلبكاران ترجیح میدهند كه این نسبت كـوچكتر باشد چون درصورت ورشكستگی، شركت ریسك كمتری را برای ازدست دادن طلب خود تحمل خواهند كرد.
بدهی ها / جمع کل = نسبت بدهی
شاخص نسبت پوشش هزينه بهره:
نسبت پوشش هزينه بهره، نشان می‌دهد كه سود عملیاتی شركت چند بار می‌تواند هزینه بهره را پوشش دهد. این نسبت حاشیه ایمنی خاصی را، از نظر طلبكاران منعكس می‌كند و نشان می‌دهد كه شركت چه مقدار كاهش در سود را می‌تواند تحمل كند و هنوز قادر به پرداخت هزینه بهره باشد.
هزینه بهره / سود عملیاتی = نسبت پوشش هزینه بهره
 
 
شاخص‌هاي بازار
 
شاخص ارزشبازار:
ارزش بازار يک شرکت (با فرض وجود اطلاعات شفاف و مبادله آسان آن) بيانگر انتظارات خريداران و فروشندگان سهام شركت در بورس اوراق بهادار درخصوص شرکت و ارزش‌گذاري بازار از مجموعه دارايي‌هاي ملموس و غيرملموس شركت است. ارزش بازار براساس حاصل‌ضرب تعدادسهام شركت در قيمت هر سهم در آخرين روز معامله در بازار بورس تهران در پايان سال موردبررسي محاسبه شده است. فرمول زير نحوه‌ي محاسبه اين متغير را نشان مي‌دهد که در آن MV ارزش بازار شركت، NS  تعداد سهام و PS قيمت هر سهم در آخرين روز معامله در سال مورد نظر را نشان مي‌دهد.MV = NS × PS
شاخص ارزش بازار، ارزش روز بازار سهام، براساس فرمول زير، ارزش روز شركت را نشان مي‌دهد.
قيمت سهام در آخرين روز * تعداد سهام = ارزش روز شركت

شاخص بازده بازار حقوق صاحبان سهام :
بازده بازار حقوق صاحبان سهام نيز از فرمول مقابل محاسبه مي‌شود:
ارزش بازار / سود قبل از کسر مالیات = بازده بازار حقوق صاحبان سهم
 
شاخص نسبت E/P:
نسبت E/P ، قيمت به ازای سود هر سهم را نشان مي‌دهد كه نشان دهنده نسبت قيمت به درآمد است.
سود هر سهم / آخرین قیمت هر سهم = نسبت P/E
مقايسه نسبت E/P با استفاده از نسبت E/P میانگین صنعت که بیانگر نسبت میانگین E/P تمامي سهام در صنعت است، انجام مي‌شود.
نسبت میانگین صنعت نشان‌دهنده وضعیت عمومی بازار و آن صنعت است.
 
شاخص نسبت B/P:
نسبت B/P ، قيمت سهم به ارزش دفتري هر سهم را نشان مي‌دهد.
قیمت دفتری / آخرین قیمت هر سهم = نسبت P/B
قيمت دفتري هر سهم نيز از تقسيم حقوق صاحبان سهام به سرمايه به‌دست مي‌آيد. معمولا نسبت B/P بالاتر، طرز تفكر سرمايه‌گذاران نسبت به عملكرد گذشته و دورنماي آينده شركت را نشان مي‌دهد.

برچسب‌ها: شاخص‌هاي اندازه و رشد شركت
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۴ساعت 12:44  توسط جلیل بدراق نژادturkmen student ir   |