|
|
|
|
|
Excell الف) اول در یك ستون بعنوان مثال (رعایت ؛ عدم رعایت ؛ م/ن ؛ o/s ؛ خالی....)درج
میكنیم از منوی Data ؛ Data Validation ؛ برگ Settings ؛ قسمت Allow
مثلث كوچك باز كرده و كلمه List را انتخاب و از قسمت Source: قسمت كامبو
قرمز رنگ ستون مورد نظر را انتخاب كنید و كلید ok را زده حالا سل مورد نظر
شما اماده انتخاب چند جواب می باشد
ب) منوی Data ؛ Data Validation ؛ برگ Setthngs ؛ قسمت Allow باز كردن مثلث كوچك و انتخاب كلمه list و در قسمت Source: كلمات مورد نظر را تایپ و باعلامت ; از هم جدا كنید تا قابلیت تفكیك شدن را داشته باشد . (این مورد در پر كردن چك لیست قانون تجارت ؛ قانون محاسبات ؛ قانون مناقصات در حسابرسی و حسابداری و در رستوران برای انتخاب منوی غذا و در هتلها برای انتخاب اطاقها و منوی غذا كاربرد دارد)
جواب) در اكسل (Excel) ؛
2007 از منوی Page Layout قسمت Page Setup كوشه سمت راست كلید كرده و
از صفحه Page Setup برگ sheet قسمت Print Titles جلوی Rows to repeat at
top: عنوان مورد نظر را بوسیله فلش قرمز انتخاب و كلید ok را بزنید.
جواب ) در اكسل 2007 از منوی
Data گزینه فیلتر Filter را انتخاب كرده و در كنار هر ستون یك مثلث
كوچك ایجاد می شود . روی ان كلیك كرده یك جدول حاوی اطلاعات ان ستون نمایش
داده می شود . با گذاشتن یا برداشتن تیك در مربع مربوطه و انتخاب كلید ok
عمل فیلتر (Filter) انجام می شود . برای بازگشت به حالت اولیه كافی است از
منوی Data گزینه فیلتر (Filter ) را انتخاب كنیم .
جواب ) سل (cell) مربوطه را
انتخاب كرده و روی ان راست كلید كرده و گزینه (Format cells) را انتخاب
جدول مربوطه باز می شود. و گزینه های عمومی(General) ؛ عدد(Number) ؛
پولی(Currency) ؛ حسابداری(Accounting) ؛ تاریخ(Date) ؛ زمان (Time) ؛
تراز(Alignment ) ؛ و فونت (Font) و در قسمت عدد (Number)می توان اعشار و
جدا كردن اعداد بصورت سه رقمی و بصورت منفی و غیره تعریف كرد .سپس كلید
ok را بزنید.
جواب ) از منوی view زیر منوی work
book views گزینه page break preview را انتخاب و كادر welcome to page
break preview باز می شود و كلید ok را زده و در روی صفحه اكسل (Excel) خط
های ابی رنگی ایجاد می شوند با كشیدن انها می توان اندازه مورد نظر
ایجاد كرد.
جواب ) روی ایكن insert user form
كلیك كرده یك فرم خام ایجاد می شود . همراه ان نوار ابزار tool box ظاهر
می شود. كه با استفاده از . . Check box . Option Button .multi page
Scroll Bar . Spin Button . tab Strip unknown. Frame. Toggle Button.
Image . List Box . Combo box . Text box . Label . Command Button
. می توان به بهترین شكل ممكن فرم خودتان را طراحی كنید.
جواب ) روی ایكن insert user form كلیك
كرده یك فرم بنام User Form1 ایجاد می شود. دوباره روی همان ایكن كلیك
كرده یك فرم دیگر بنام User forme2 ایجاد كرده از نوار ابزار روی Command
Button كلیك و روی هر فرم كشیده یك كلید بنام Command Button ایجاد می
شود ما در قسمت Alphabetic قسمت caption نوشته روی ان كلید ها یكی بنام
open , دیگری بنام Close تغییر می دهیم.
با دوبل كلیك كردن بر روی كلید open یك صفحه برنامه نویسی ایجاد می شود و كد زیر را در می نویسیم. private sub command Button1_click() 11-خلاصه 5ساله صورتهای مالی 19- برای پیدا كردن یك كلمه یا عدد در صورتهای مالی تهیه شده با اكسل چه كاری باید انجام داد؟ جواب) كلید ctrl+f را گرفته كادر Find and Replace باز شده در قسمت Find what متن یا عدد مورد نظر را تایپ سپس با انتخاب اینكه در كدام قسمت جستجو كند : sheet , workbook , By Rows ,By Columns, Formulas ,Values ,Comments تعیین و كلید Find All را بزنید در قسمت پایین همین كادر قسمتی ایجاد می شود كه متن یا كلمه یا عدد یافت شده بصورت ادرس :Book , sheet ,name ,cell , value نشان می دهد شما با كلیك روی ان نشان گر موس روی سل مربوطه قرار می گیرد. روی برگ Replace كلیك كنید و جلوی Replace with كلمه یا جمله ای كه باید جایگزینه كلمه دیگری شود درج و روی كلید Replace All ; كلیك كلمه جدید جایگزین ان می شود. 20- علاوه بر تهیه صورتهای مالی بوسیله اكسل چه استفاده دیگری در حسابرسی از ان می شود؟ جواب )1- تهیه نمودار نحوه كلی حسابرسی. 2-كسب اطلاعات لازم برای پذیرش كار. 3-كسب اطلاعات كلی و شناخت الزامات قانونی. 4-براورد خطر عدم كشف ناشی از بررسی تحلیل و مقدماتی(APR) 5-.-براورد خطر ذاتی در سطح صورتهای مالی و مانده حسابها و گروه معاملات عمده(IR). 6-فرمهای شناخت اولیه از سیستم كنترل داخلی و براورد اولیه از خطر كنتر(CR)به شرح ذیل و ارزیابی سیستم كنترل داخلی: 6-1چرخه فروش؛ درامدها و دریافتها 6-2چرخه خرید ؛هزینه و پرداختها 6-3چرخه حقوق و دستمزد 6-4چرخه داراییهای ثابت 6-5چرخه موجودی مواد و كالا 7-براورد اهمیت.(M) 8-تعیین خطر قابل پذیرش حسابرسی(AAR) 9-براورد اولیه از خطر عدم كشف (TDDR) 10-تعیین خطر كنترل مانده حسابها و گروه معاملات عمده. 11-براورد خطر عدم كشف. 12-طراحی ؛ اجرا و ارزیابی نتایج ازمونهای محتوا. 13-اجرای بررسی تحلیلی و تعیین APR 14-طراحی ازمون جزییات مانده حساب و گروه معاملات و ارزیابی نتایج ان. 15- مراحل انتخاب نمونه به روش احتمال متناسب با اندازه (pps) 16-برنامه رسیدگی به حسابها. 16-1 سرمایه. 16-2 اندوخته ها. 16-3 حسابها و اسناد پرداختنی پیش دریافتها و ذخایر. 16-4 تسهیلات مالی. 16-5 داراییهای ثابت. 16-6 سرمایه گذاریها. 16-7موجودی جنسی و كارهای در جریان ساخت. 16-8 حسابها و اسناد دریافتنی. 16-9 موجودیهای بانكی و وجوه نقد. 16-10 شركتهای عضو گروه و شركتهای وابسته 16-11 فروش كالا و ارایه خدمات. 16-12 خرید و هزینه ها. 16-13 خالص سایر در امد ها و هزینه ها 16-14 سایر.... 17-خلاصه ساعات كار (بودجه/واقعی). 18-برگ تخصیص ساعات كار ماه. 19-فهرست پرونده دایم و جاری. 20-سایر.. 21-برای تهیه تعیین سطح اهمیت در حسابرسی از جه فرمولهای استفاده كنیم؟ جواب ) مجموع داراییها و فروش= داراییها + فروش میانگین فروش و داراییها= مجموع داراییها و فروش/2 برای مقایسه میانگین جمع فروش و داراییها با دستورالعمل حسابرسی سازمان حسابرسی به این مثال توجه فرمایید.فرض بگیرید .میانگین داراییها و فروش در سل D8 محاسبه شده باشد.و اولین سل مقایسه با جدول دستور العمل در سلb12 انجام شود. برای محاسبه اعداد زیر فرمولهای مربوطه به شرح زیر استفاده كنید 1000 میلیون ریال:D8>1000;1000;D8)IF) 9000 میلیون ریال:D8>=10000;10000-1000;D8-B12)IF) 90000 میلیون ریال:(D8>=100000;100000-10000;IF(D8<10000;0;D8-10000)IF) 900000 میلیون ریال:D8>=1000000;1000000-100000;IF(D8<100000;0;D8-100000))IF) 1000000 میلیون ریال به بالا:D8>=1000000;D8-1000000;0)IF) نتیجه فرمولهای فوق به ترتیب در ضریب اهمیت3 درصد ؛ 2.5درصد؛2درصد ؛ 1.5درصد و 1 درصد ضرب تا مبلغ اهمیت مشخص گردد. جمع مبلغ اهمیت در عدد 3 ضرب تا مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده حسابها مشخص گردد.جمع مبلغ اهمیت در60درصد ضرب تا حداكثر مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده هر حساب بدست اید سلD21.مانده هرحساب در سطح صورتهای مالی در یك ستون درج و جمع بگیریدD44و مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده حسابهاF44. در مقابل ان قرار دهید و از فرمولهای زیر استفاده كنید: F$44/$D$44)*D24) = برای ستون تخصیص یافته اولیه از این فرمول . ((IF(F24>=$D$21;$D$21;(($F$48/$D$48)*D24= ستون تعدیل اولیه. ((IF(F24>=$D$21;$D$21;(($F$50/$D$50)*D24 = ستون تعدیل نهای.سلهای مطلق($) شد ه برای محاسبه اختیاری می باشد.در هر شركت احتمال تغییر وجود دارد. 22- برای تاییدیه ارسال شده درحسابرسی صورتهای مالی از چه فرمول های در اكسل استفاده كنیم؟ جواب ) با این فرض كه بدهكار ستونB بستانكارستونC مانده ستونD تاییدیه ستونF مقایسه ستونH جواب نیامده ستونI و طلب شركت ستون j , بدهی شركت ستون k باشد. از فرمول های زیر استفاده شود: B-C=ستون مانده. IF(F3="";D3;(IF(F3>=D3;-F3+D3;D3-F3)))=ستون مقایسه. IF(H3=D3;D3;0)=ستون جواب نیامده. ستون طلب شركت (0;(0;If(h3>0;IF(h3<>I3;h3 = ستون بدهی شركت = (0;(0; If(h3<0;IF(h3<>I3;h3براساس نیاز هم می توان از ستونهای بیشتری استفاده كرد .كاربرد ان در مورد تاییدیه بانكها؛ سرمایه گذاریها ؛و مطالبات وغیره می باشد.(درضمن پرانتز كنار مساوی باید در اول خط قرار بگیرد.) 23-برای تجزیه وتحلیل صورتهای مالی تهیه شد با اكسل (Excel) و بررسی تداوم فعالیت شركت از چه نسبتهای استفاده كنیم؟ جواب ) همانطور كه در بالا اشاره شد . چون اكسل(Excel) برای هر سل داری ادرس می باشد در نتیجه به راحتی می توان از نسبتهای مالی به شرح زیر استفاده كرد . و انها را به صورتهای مالی تهیه شده كینك(Link) كرد. 1-Current Ratio = Total Current Assets / Total Current Liabilities جمع بدهی جاری/جمع دارای جاری = نسبت جاری Quick Ratio = (Total current assets - Inventories) / Total Current Liabilities-2 جمع بدهی جاری/موجودی كالا- جمع داراییهای جاری = نسبت سریع انی Debt to Equity Ratio = Total Debt / Total Equity-3 جمع حقوق صاحبان سهام / جمع بدهیها = نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام یا نست كل بدهی
جمع داراییها / جمع بدهیها = نسبت بدهیها به داراییها
هزینه بهره سالانه / سود قبل از كسر بهره و مالیات = نسبت پوشش بهره
هزینه بهره سالانه / خالص جریان نقدی = نسبت پوشش جریانهای نقدی Net Profit Margin = Profit After Taxes / Sales-7 فروش / سود خالص قبل از مالیات = بازده فروش Return on Assets (RoA) = Profit After taxes / Total Assets-8 جمع داراییها / سود خالص قبل از مالیات = بازده دارایی Return on Equity (ROE) = Profit After Taxes / Shareholders Equity (book value)-9 حقوق صاحبان سهام / سود خالص قبل از مالیات = بازده سرمایه
تعداد سهام / سود خالص قابل تقسیم = سود هر سهم Payout Ratio = Cash Dividends / Net income-11 سود ویژه / سود سهام نقدی = نسبت سود سهام عادی به سود ویژه Inventory Turnover = Cost of Goods Sold / Average Inventory-12 متوسط موجودی كالا / بهای تمام شده كالای فروش رفته Total Assets Turnover = Sales / Average Total Assets-13 متوسط جمع داراییها/ فروش = دفعات گردش دارایی Accounts Receivable Turnover = Annual Credit Sales / Average Receivables-14 متوسط حسابهای دریافتنی/ فروش سالانه = گردش حسابهای دریافتنی Average Collection period = Average Accounts Receivable / (Total Sales / 365)-15 365/جمع فروش/ متوسط مطالبات تجاری = دوره وصول مطالبات تجاری Days in inventory = Days in a year / inventory turnover-16
سود هر سهم / ارزش روز سهم = ارزش روز سهم به سود Dividend yield = Annual Dividends per share / Current market price per share-18 قیمت جاری بازار هرسهم / سود سالانه هرسهم = بازده سود هرسهم Net Woth = Total Assets - total Liabilities -preferred Stock-19 سهام ممتاز - جمع بدهیها - جمع داراییها = ارزش ویژه حقوق صاحبان سهام / داراییها = نسبت داراییها به حقوق صاحبان سهام Long term Debt to capital = Debt / Debt + Equity-21 حقوق صاحبان سهام+ بدهی/ بدهی = بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام Interest Coverage Ratio = Ebit / Annual interest Expense-22 هزینه بهره سالانه /سود قبل از كسر بهره مالیات = نسبت پوشش بهره Cash Flow Coverage = Net cash Flow / Interest Expense-23 هزینه بهره / خالص جریان نقدی = نسبت جریانهای نقدی 100 *(فروش سال گذشته/ (فروش سال گذشته - فروش سال جاری )) = درصد تغییرات فروش Expense analysis = various expenses / sales-25 فروش / تغییرات هزینه = تحلیل هزینه Gross margin / sales = gross profit / total sales-26 جمع فروش / سود ناویژه = فروش / حاشیه سود ناخالص Operating profit / sales = operating profit / Net sales-27 فروش خالص / سود عملیاتی = فروش / سود عملیاتی یا نسبت سود به فروش Ebit / sales = Ebit / net sales-28 فروش خالص/ سود قبل از كسر بهره و مالیات = نسبت سود قبل از كسر بهره و مالیات به فروش
فروش خالص / سود ویژه = نسبت سود خالص یا بازده فروش Return on investment (ROI) = Net income / total Assets-30 جمع داراییها / سود ویژه = بازده سرمایه گذاریها Return on Assets (RoA) = Net income/ total Assets-31 جمع داراییها / سود ویژه = بازده داراییها Return on Equity (Roe) = Eat / Shareholders Equity-32 حقوق صاحبان سهام / = بازده حقوق صاحبان سهام payout ratio = Cash Dividends / net income-33 سود ویژه / سود سهام نقدی = نسبت سود سهام عادی به سود ویژه Retaion ratio = Retained Earnings / net income-34 سود ویژه / سود انباشته = نسبت انباشت سود Sustainable growth rate (Sgr) = ROE*Retention Ratio-35 نسبت انباشت سود * بازده حقوق صاحبان سهام = نرخ رشد قابل تحمل RoE = (Net income / sales)*(sales / Assets)* (Assets / Equity)-36 (حقوق صاحبان سهام / داراییها) * (داراییها / فروش ) * (فروش/ سود ویژه ) = بازده حقوق صاحبان سهام Days in inventory = (Average inventory / cost of sales )*365-37 365*(بهای تما شده كالای فروش رفته / متوسط موجودی ) = موجودی یك روز
جمع داراییها / فروش خالص = گردش داراییها Receivables turnover = Credit Sales / Accounts Receivables-39 حسابهای دریافتنی / بستانكار فروش = گردش حسابهای دریافتنی یا دوره وصول مطالبات تجاری Average Collection period = Accounts Receivable / net sales )* 365-40 365 *(فروش خالص / حسابهای در یافتنی ) = میانگین دوره وصول Accounts payable turnover = purchases / Accounts payable-41 حسابهای پرداختنی / خرید = گردش حسابهای پرادختنی
365 * (بهای تمام شده كالای فروش رفته / حسابهای پرداختنی ) = در جریان یك روز حسابهای پرداختنی Financing period = Average collection period days in inventory -days AP outstanding-43
Price sales ratio (PS) = market price per share / Sales per share-48
24-چگونه نامه مدیریت را از روی نكات عمده و سایر نكات حسابرسی در اكسل تهیه كنیم؟ برای این موضوع فرض كنید در شیت اول نكات عمده درج شده و در شیت دوم نامه مدیریت درج شود.ب رای رفع این مشكل كافی است یك ستون در كنار هر دو شیت در نظر بگیرید. تا در صورت تشخیص اینكه نكات عمده نامه مدیریتی است؛ در ان ستون یك( عدد یا حروف) درج شود.بعنوان مثال می خواهیم در شیت اول كه مربوط به درج نكات عمده است. سل B28 (عدد یا حروف) ؛ بعنوان اینكه این نكات عمده ؛ باید در نامه مدیریت درج شود.و خود متن هم در سلC28 باشد .حالا می خواهیم در شیت نامه مدیریت در ستون (عدد یا حروف) ؛ در سل B7 ارتباط بر قرار شود و متن مورد نظر در سلC7 درج شود.فرمول های زیر را بنویسید. Sheet1!B28 = در سل B7 شیت دوم برای ارتباط ستون با شیت نكات عمده ("";IF(B7=1;Sheet1!C28= در سلC7 شیت دوم اعداد.( برای ارتباط متن) ("";IF(B7="A";Sheet1!C28= در سلC7 شیت دوم حروف.( برای ارتباط متن)با نوشتن فرمولهای فوق نامه مدیریت بصورت خودكار نوشته می شود. اگر شرح سرفصل های صورتهای مالی در یک شیت درج شود.و در شیت مورد نظر در یک ستون ادرس انها درج شود . باستفاده از فرمول (سل ادرسها)INDirect = می توان شرح سرفصل صورتهای مالی یا هر متنی که قبلا" ادرس دهی شده باشد.به سل جدید انتقال داد.این فرمول در موارد بالا هم کاربرد دارد. 25-چگونه گزارش حسابرسی را از روی نكات عمده حسابرسی در اكسل تهیه كنیم؟جواب)در
شیت نكات عمده حسابرسی یك ستون برای درج عدد یا حروف در نظر بگیرید كه
بتوان بعد از تجزیه وتحلیل نكات كه نتیجه ان نظر مقبول عدد 1 نظر مشروط
عدد2 نظر مردود عدد 3 نظر عدم اظهار نظر عدد چهار در ان ستون و سل مورد
نظر درج كنید. در شیت(Sheet) گزارش حسابرسی چهار ستون در حاشیه سمت راست كه
تقریبا"به هم فشرده باشد ایجاد و چند ستون برای نوشتن متن گزارش در نظر
بگیرید .دو یا سه ستون به هم فشرده در سمت چپ ستون گزارش برای تنظیم صفحه
نهای گزارش در نظر بگیرید. در ستون سمت چپ به ترتیب این فرمول را (A2)سل!مورد نظر Sheet = در هر چهار ستون درج كنید . تا در صورت درج هر كدام از نظرات در نكات عمده حسابرسی عدد مربوطه در ان ستون قرار بگیرد.حالا برای در ج متن گزارش مورد نظر با فرض اینكه نظر مقبول سلH2 و نظر مشروط سلI2 و نظر مردود سلG2 و نظر عدم اظهار نظر سلK2 درج شده باشد و با نوشتن فرمول ذیل متن استاندارد انتخاب شده در گزارش حسابرسی درج می شود. =IF(D2=1;H2;IF(C2=2;I2;IF(B2=3;j2;IF(A2=4;K2;""))) xو برای بند اظهار نظر هم از این قاعده پیروی كنید. ولی برای سایر بندها از نوشته متن نكات عمده استفاده كنید. اگر اظهار نظر ها در شیت(Sheet) دیگر باشد باید به جای سل از كلمه شیت(sheet) استفاده كنید. (مساوی بعد از پرانتز قرمز به قبل از if منتقل شود) 26- نكات عمده تهیه شده با اكسل باید دارای چه محتوای باشد؟ 1- مبلغ اهمیت در سطح صورتهای مالی 2- تاریخچه فعالیت شركت 3-گزارشات 3-1 صورتهای مالی 3-2 نامه تاییدیه مدیران 3-3 گزارش فعالیت هیات مدیره 3-4مدیریت و كاركنان 3-5 تغییرات اساسی در اساسنامه 3-6 عدم رعایت مفاهیم بنیادی حسابداری در تهیه صورتهای مالی 7- تغییرات قابل توجه در میزان فعالیت واحد تجاری طی دوره مورد رسیدگی 8- نتیجه عملیات به شرح ذیل 8-1 نتیجه عملیات دوره مورد رسیدگی همراه با ذكر درصد هریك از اقلام نسبت به فروش 8-2 اقلام و در صدهای مقایسه دوره قبل 8-3 درصد افزایش یا كاهش هر یك از اقلام دوره مورد رسیدگی نسبت به رقم مقایسه دوره قبل 8-4 تجزیه تحلیل و توجیه تغییرات عمده بر اساس رسیدگیهای بعمل امد در طول عملیات حسابرسی 9- ارایه تراز مقایسه ای با در صد نوسان و خلاصه ای از اقلام عمده مندرج در ترازنامه 10-نسبتهای مالی مهم و تغییرات ان و توجیهات ضروری 11- موارد موثر در گزارش حسابرس و بازرس قانونی 12- كارهای معوق از قبیل عدم دریافت پاسخ 13- اصول كلی تنظیم گزارش نكات عمده 27- برای درج تاریخ سیستم در یك سل چه كاری باید انجام دهیم؟ جواب
) در سل مربوطه فرمول ()today = فقط تاریخ سیستم درج می شود و اگر()now =
تاریخ و ساعت سیستم در ج می شود .و اگر بخواهیم به تاریخ سیستم چند روز كم
یا زیاد كنیم باید بعد از پرانتز علامت + - قرار دهیم سپس روز مربوطه درج
كنیم. بعنوان مثال 60 روز به تاریخ سیستم روز كامپیوتر اضافه شود از این
فرمول استفاده می كنیم. 60+()today = در ضمن در فرمول فوق سیستم كم و زیاد كردن روز ها تا 40000 روز اجازه می دهد كه محاسبه كنید. 28- برای درج تاریخ هجری شمسی در یك سل اكسل(Excel) با استفاده از تاریخ سیستم كامپیوتر چه كاری باید انجام داد؟ جواب
) روی سل مورد نظر راست كلیك كنید. گزینه format cells رانتخاب كنید از
كادر باز شده گزینه Date را انتخاب كنید در قسمت Type فرمت هجری قمری
19/12/1421 را انتخاب كنید و از قسمت Locale(Location مثلث كوچك Farsi را
انتخاب كنید و كلید ok را بزنید . در سل مورد نظر فرمول ()Today= را تایپ
كنید و انرا اجرا كنید تاریخ ان سل تبدیل به هجری قمری می شود .اگر
عدد14984- بعد از پرانتز فرمول فوق قرار دهیم .تاریخ ان تبدیل به هجری شمسی می شود . 29- برای دریافت تسهیلات از بانكهای دولتی از چه فرمولی در اكسل(Excel) استفاده بكنیم؟ جواب) برای رسیدن به این هدف در بانكهای دولتی به این طریق عمل كنید اگر مبلغ وام بعنوان مثال 25000000 ریال در سل b7 و نرخ 16 درصد در سل b8 , مدت وام 96 ماه در سل b9 باشد و مبلغ سود در سل b10 محاسبه شود . در سل b10 این فرمول 2400/((1+b7*b 8*( b9)=درج كنید مبلغ سود 16166667 ریال . و برای محاسبه هر قسط از این فرمول استفاده كنید .(b10+b7)/b9 ) =و مبلغ هر قسط 428819 ریال می باشد. 30- چگونه از اكسل(Excel) برای تبدیل تاریخ میلادی به هجری شمسی در Power Point استفاده كنیم ؟ جواب)
در مراكز علمی دانشگاهها و كلاسهای اموزشی و تخصیصی و غیر؛ هنگام ارایه و
تهیه گزارش Power Point مشاهده می شود كه روی گزارش تاریخ میلادی درج می
شود . ما اگر روی منوی insert در power point كلیك كنیم و زیر منوی text
گزینه Date & Time را انتخاب كنیم كادر Header and Footer باز می شود
. برگ Slide فسمت include on slide تیك Date and time را بزنید
متوجه می شود .كه در قسمت update automatically و انتخاب مثلث كوچك تاریخ
بصورت میلادی و هجری قمری می باشد .و تاریخ فارسی وجود ندارد. برای رفع این
مشكل ما از اكسل كمك می گیریم .برای این منظور از منوی insert در Power
point 2007 روی گزینه Table كلیك كنید . و از جدول باز شده روی Excel
spreadsheet كلیك كنید تا نرم افزار اكسل () در محیط power point باز شود
روی یك سل ان كلیك و مراحل سئوال 28 روی ان اجرا كنید سپس اكسل را در جای
كه قرار است تاریخ در انجا نمایش داده شود منتقل كنید . سپس روی فرم power
point كلیك كنید . در اینجا تاریخ هجری شمسی نمایش داده می شود .
اگر
شما روز بعد نرم افزار power point را باز كنید ؛ تاریخ روز قبل تغییر
نمی كند برای اینكه تاریخ به روز شود كافی است روی تاریخ دوبل كلیك كنید تا
اكسل مربوطه باز و بسته شود تاریخ بطور اتوماتیك بروز رسانی می شود.
31- چگونه می توان در اكسل Excelدر صورتی كه جواب فرمول در سل مربوطه پس از محاسبه صفر شد . نشان داده نشود.و مابقی جواب ها نشان داده شود؟ جواب) پس از اینكه محاسبات را انجام دادیم . بااستفاده از فیلتر به شرح ذیل در اكسل 2003 عمل می كنیم در بالای ستون جدولی كه میخواهیم فیلتر مربوط را اعمال كند كلیك كنید . واز منوی Data گزینه Filter راانتخاب كنید . زیر گزینه out filter را كلیك كرده و از جدول ایجاد شده گزینه custom را انتخاب كنید.جدول custom out filterظاهر می شود در كامبو ردیف اول equals رابه does not equal تغییر داده ودر text box مقابل ان بازدن كمبو اقلام مورد نظر را كه می خواهیم از جدول حذف شود انتخاب می كنیم مثلا" صفر ؛ سپس با كلیك روی گزینه ok فیلتر روی جدول اعمال می شود و اقلام مورد نظر حذف می شود. در اكسل 2007 اول ستون مورد نظر را انتخاب كنید .سپس روی ستون مربوطه به جواب كلیك كرده و از منوی data روی گزینه فیلتر كلیك كرده . یك كامبو بصورت مثلث كوچك ایجاد می شود كه ریز جواب ان ستون مورد نظر شما در ان درج شده است . در صورت برداشتن تیك جلو ی عدد صفر ؛ كلیه محاسباتی كه جواب انها به صفر ختم شده باشد . ردیف های انها حذف می شود .(در واقع پنهان می شود.) در ضمن اگر در جدول مورد نظر شما یك یا چند ردیف خالی هم باشد . كافی است تیك جلوی Blanks را برداشته كلیه ردیف های خالی هم حذف می شود. اگر شما ستون جوابها را با رنگ مشخص كرده باشید می توانید از گزینه Filter by Color براساس رنگ ؛ فیلتر مربوطه را انجام دهید. 32-چگونه می توان در اکسل 2007از یک جدول ستون های مورد نظر را انتخاب و انها را مرتب کرد وگزارش جدید ساخت؟ جواب ) روی sheet مورد نظر کلیک کنید . و از منوی Insert گزینه Pivot Table را انتخاب کنید جدول Create Pivot Table باز می شود . از Table/ Range Text Box جدولی که قرار است مرتب ؛ یا تعدادی ستون انتخاب کنیم بوسیله فلش قرمز انتخاب کنید. و سپس گزینه گزینه new work sheet را انتخاب کنید و روی کلید ok کلیک کنید. یک sheet جدید باز می شود که همراه ان جدول Pivot Table Field List باز می شود که می توان نحوه ایجاد جدول جدید را بصورت Report Filter ؛ Row Labels ؛ Column Labels ؛ ارزش Values تعریف کرده روی کلید choose fields to add to report کلیک کنید. تالیست مربوطه باز شود . و سپس می توان 5 نوع انتخاب داشته باشیم به دلخوا خود یکی را انتخاب کنید. سر فصل جدول انتخاب شده قبلی همراه با check Box نمایان می شود . که می توان به دلخواه خود انها را انتخاب کرد و در قسمت پایین می توان جدول جدید را تعریف کرده . از گزینه Row labels برای تعریف ردیف جدول جدید استفاده کنید (مثلا" شماره سند حسابداری ؛ شرح کالا ؛ ردیف و...)از گزینه Column Labels برای تعریف ستونهای مورد نظر استفاده کنید. و گزینه Values برای تعریف جمع ستونها استفاده کنید . واز گزینه Repert Filter یک انتخاب برای فیلتر کردن جدول جدید استفاده می شود .در کنار انتخابهای فوق یک مثلث کوچک وجود دارد که با کلیک روی انها می توان ستونها و ردیف ها را جابجا کرد.مثلا" تغییرات به بالا Move up؛ تغییرات به پایین move Down؛براساس ساختار جدول قبلی move to Beginning؛ تغییرات به اخر فلیدmove to End ؛ تغییرات فلید ردیفmove to Row labels ؛ تغییرات فلید ستون move to column labels؛تغییرات ارزشmove to values ؛ حذف فلید Remove Field؛ تعریف فیلدField Setting جمع sum؛میانگین max minمراحل فوق در حسابرسی هنگام انتخاب نمونه و تعریف اقلام کلیدی کاربرد فراوان دارد. 33-چگونه در حسابرسی ؛ تراز یک حساب انتقال یافته از سیستم حسابداری به اکسل مانده حساب تعریف و سپس اقلام کلیدی را مشخص و جداکانه گزارش گرفت و مابقی اسناد روش نمونه گیری بر روی انها اعمال کرد؟ جواب)فرض کنید هنگام انتقال ترار اسناد به اکسل ردیف اول ؛ ستون ردیف a ؛ستون شماره سند B ؛ستون تاریخ C ؛ستون شرح D؛ستون بدهکارE ؛ ستون بستانکارF ؛باشد . برای ایجاد ستون مانده اسنادG این فرمول را در سل G2 درج کنید(E2-F2;G1+E2-F2 ;"مانده اسناد"= IF(g1 = و انرا به کل ستون مورد نظر اختصاص دهید.مانده بصورت تجمعی در ماید. و در نهایت باستفاده از فرمول SUM برای جدول جدید جمع تعریف کنید.با توجه به سطح اهمیت و برنامه ریزی اقلام کلیدی مثلا" 400 . برای نمایش اعداد بالای 400 که در ستون E اقلام بدهکار و جزء اقلام کلیدی هستند به رنگ دیگرنشان داده شود. : شما ازمنوی HOME وزیر منوی STYLES گزینه Conditional Fomatting را انتخاب کنید تالیست ان باز شود روی ایکن Highlight cell Rules کلیک کنید تا زیر منوی ان باز شود . Greater Thanبرای شرط بزرگتر ؛ Less than برای شرط کوچکتر ؛ Between برای شرط فی مابین؛ Equal to برای شرط مساوی Text that contains برای انتخاب متن؛ A Date occurring برای انتخاب تاریخ ؛ More Rulesبرای انتخاب شرایط جدید؛ که ما روی Greater than کلیک می کنیم تا جدول ان باز شود عدد 399 را در ان درج و قسمت روبروی ان حاتهای نمایش را انتخاب می کنیم مثلا" سل کلا" رنگی شود (سبز قرمز و رنگ دلخواه...)یا فقط عدد رنگی شود.پس از انتخاب روی کلید ok کلیک و نتیجه انرا مشاهده کنید . برای تعریف اقلام کلیدی که دریک ستون دیگر نشان داده شود . فرمول("";if(H2>=400;E2 = در اولین سل ان ستون H در ج شود . وانرا به سایر سل ها درگ کنید تا اقلام کلیدی در ان درج شود . حالا با فیلتر کردن از منوی Home زیر منوی Editing ایکن فلیتر و در زیر مجموعه ان انتخاب Filter جدول مورد نظر فیلتر می شود. شما با کلیک کردن روی مثلث کوچک فلیتر ستون اقلام کلیدی و برداشتن تیک Blanks تمام ردیف های که مشمول اقلام کلیدی نشده اند حذف می شود . وفقط اقلام کلیدی مساوی یا بالای 400 باقی می ماند. که شما می توانی 100درصد انرا رسیدگی کنید.در صورت برداشتن تیک کلیه اقلام بالای 400 ؛ سایر اقلام جهت نمونه گیری تصادفی باقی می ماند . که با مشخص کردن تعداد نمونه و تقسیم مانده سایر بر تعداد فاصله ی نمونه بدست می اید . با انتخاب عدد تصادفی که مبنایی نمونه می باشد می توان سند مربوطه را تعیین و با استفاده از فیلتر ردیف های خالی به شرح بالا حذف کنید تا اسناد انتخاب شده باقی بماند . و بتوان عملیات حسابرسی را شروع کرد.علامت "" در اکسل به معنای خالی می باشد. از این روش می توان در موجودیها ؛ نقطه سفارش و در قسمت بودجه ؛ برای کنترل ساعت بودجه استفاده کرد. 34 - چگونه می توان در اکسل بین حروف و عدد درج شده در یک سل فقط عدد مورد نظر را جدا کرد؟ جواب ) برای رسیدن به این هدف باید در سل مورد نظر متن و عدد را با فاصله برابر درج کرد بعنوان مثال در سلهای اکسل این متن درج شود پرداختی در وجه شرکت ( x)طی چک شماره 879564 با استفاده از فرمول (6;سل موردنظر)Right= عدد 6 کراکترهای سمت راست را برمی گرداند. لذا فقط به اندازه شماره چک می باشد.اگر در متن فوق اول شماره چک درج شود.از این فرمول استفاده کنید. (6;سل مورد نظر)Left= با اجرای فرمول عدد 6 شماره چک درج شده از ابتدای متن منعکس می کند .اگر عدد در وسط متن باشد از این فرمول استفاده می کنیم.(7,6,سل مورد نظر)mid = ؛عدد7 شروع کراکتر عدد مورد نظر به تعداد 6 کراکتر در وسط متن می توان انتخاب کرد. این فرمولها در تهیه صورت مغایرت بانکی در حسابداری و حسابرسی کاربرد فراوان دارد. 35- چگونه می توان ردیف های یک جدول را جا بجا یا حذف کرد و یا ستونهای انرا تغییر داد؟ جواب) شما با استفاده از فرمولVLookup این عمل را می توانید انجام دهید . یک جدول به شرح ذیل ایجاد کنید ستون A شماره سند حسابداری ؛ ستون B شرح سند حسابداری ؛ ستون C مبلغ بدهکار ؛ ستون D بستانکار و ستونE مبلغ مانده را نشان دهد. فرض کنید می خواهید جدول جدیدی بر اساس شماره سند ی که مورد نظر شما باشد (سند4و1و 2و 5و 3 ) تنظیم کنید شماره اسناد فوق را در یک ستون مثلا" h وارد کنید و در ستونی که میخواهید جدول جدید درست شود این فرمول را وارد کنید. (VLookup(h2;$A$2:$E$5;1 = در ستون مثلا" K . و انرا تا تعداد اسناد موردد نظر درگ کنید عدد یک در فرمول یالا شماره ستونی می باشد که باید عدد متناظر با سند مورد انتخاب درج شود و در ستونهای بعدی عدد یک را به 2و 3 و4 تغییر دهید تاستونهای دیگر جدول مورد نظر تکمیل شود. باحذف عدد 2و3و4 ستونهای مربوطه هم حذف می شود به این ترتیب شما می توانید ردیف و ستونی که لازم ندارید را حذف کنید . علامت $ در فرمول بالا باعث ثابت فرض کردن جدول A2تا E5 می شود. 36-چگونه می توان جهت انتقال داده از یک جدول (مثلا"جمع تراز نامه به جمع یادداشتهای همراه صورتهای مالی ) استفاده کرد؟ جواب( با توجه به اینکه در اکسل راه های زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله (مساوی= وغیره )می توان از فرمول INDEX هم استفاده کرد. بعنوان مثال از جدول (ِD16:H22)که شامل 5ستون و 7 ردیف است ؛ که ردیف هفتم ان هم جمع جدول فوق می باشد . که قصد انتقال انرا به جدول جدید داشته باشیم با نوشتن این فرمول (Sheet1!D16:H22 ,7,1)وINDEX = که عدد هفت اتنخاب ردیف و عدد یک انتخاب ستون می باشند. که با تغییر انها جمع ستونهای دیگر ؛ و در صورت نیاز عدد دیگری را از یک جدول انتخاب کرده انتقال پیدا می کند.( و )بین INDEX در فرمول فوق هنگام نوشتن حذف کنید. 37-برای کنترل یا مقایسه جمع یک جدول با جدول دیگراز چه فرمولی استفاده بکنیم؟ جواب ) برای رسیدن به این هدف به این مثال توجه کنید.اگر در صورتهای مالی تلفیقی اطلاعات صورتهای مالی هر یک از شرکتهای فرعی در یک شیت باشد . هنگام تهیه جدول تلفیقی باید در زیر ان یک کنترل بگذاریم که جمع اطلاعات وارد شده را با صورتهای مالی فرعی مربوطه کنترل کند در زیر جدول تلفیق از این فرمول استفاده کنید . (" IF(H27=sum(Sheet2!D17:D21),"Verified","Errer = سل H27 جمع اطلاعات وارده باشد و sum ادرس صورتهای مالی فرعی و "Verified"شرط درست بودن و "errer"شرط غلط بودن . در صورت اختلاف باید اطلاعات مربوطه دوباره بررسی شود تا نتیجه ان مشخص گردد. 38-چگونه از فرمول ()SUBTOTAL =استفاده کنیم؟ جواب) با ا نتخاب ستونی که قرار است عملیات جمع یا تعداد یا میانگین یا ماگزیمم و غیره ... روی ان انجام شود و نوشتن فرمول (subtotal(9,E12:E25= می توان قسمت انتخاب شده جمع گرفت . اگر بجای عدد 9 ؛ عدد 1 قرار گیرد . میانگین. و اگر عدد 2 قرار گیرد؛ تعداد اعداد . و اگر عدد3 قرار گیرد ؛ تعداد اعداد و متن . و اگر عدد4 قرار گیرد ؛ max و عدد 5 ؛ min وعدد6 product و عدد 10 ؛Aar ....می توان استفاده کرد. با استفاده از فرمول فوق می توان به تجزیه و تحلیل یک جدول پرداخت که درحسابرسی کار برد فراوانی دارد. 39-چگونه می توان جمع یک ردیف از تایم شیت,که سه رقم عدد صحیح و دو عدد اعشار دارد . هر عدد انرا در یک سل قرار دهیم؟ جواب ) برای طراحی یک تایم شیت احتیاج به 62 ستون و 36 ردیف داریم که شامل:ردیف؛ عنوان کار ؛ روز 31 ستون؛دقیقه 2 ستون ؛ ساعت 3 ستون ؛ جمع کل یک ستون بصورت پنهان؛ تعداد ناهاری 2 ستون ؛ تعداد ایاب ذهاب : ریالی 2ستون و ساعتی 2 ستون ؛ جمع تعداد یک ستون بصورت پنهان؛ شماره کار: فرعی 2 ستون ؛ اصلی 5 ستون ؛ خالی یک ستون پنهان؛ شماره قرار داد 8ستون. ردیف تایم شیت شامل : عنوان 3 ردیف ؛ یک ردیف خالی و پنهان ؛ یک ردیف برای روزهای ماه ؛ یک ردیف خالی ؛ 15 ردیف برای عنوان کارهای مورد رسیدگی ؛ یک ردیف برای جمع ساعات قابل احتساب؛ 9 ردیف برای مرخصی و غیره ؛ یک ردیف برای جمع ساعات غیر قابل احتساب ؛ یک ردیف برای جمع کل ؛ یک ردیف برای ساعات استاندارد ؛ یک ردیف برای اضافه کاری و یک ردیف برای کسری کاری. برای محاسبه جمع ستون کلAm7 ساعات که بصورت یک عدد سه رقمی به اضافه دو عدد اعشاری می باشد به شرح ذیل عمل می کنیم. در ستونAL7 که قرار است رقم صدگان ساعت درج شود این فرمول درج شود(int(int (am7)/100 =این فرمول رقم عدد صحیح صدگان را نمایش می دهد. am7 در واقع همان جمع ستون ساعات می باشد. در ستونAK7 که قرار است رقم دهگان ساعت درج شود. این فرمول( int(int(am7)-(AL7*100))/10= درج شود.این فرمول رقم عدد دهگان را نمایش می دهد. درستون AJ7 که قرار است رقم یکان ساعت درج شود. این فرمول (((int(Int(am7)-((AK7*10)+(AL7*100= درج شود.این فرمول رقم عددیکان را نمایش می دهد. در ستونAI7 که قرار است رقم یکان اعشاری درج شود. این فرمول( If((Am7-Int(Am7))=.5;3;0= درج شود.این فرمول 50 را به30 تبدیل می کند. در ستون AH7 که قرار است رقم دهگان اعشاری درج شود. این فرمول=(If(AI7=3;0;0= رقم دهگان به صفر تبدیل می کند. اگر روزهای ماه(31 روز) , شرح روزهفته(7 روز)و ساعت استاندارد به ترتیب در ستونهای a,b,c در شیت دوم از ردیف دوم درج شده باشد. باستفاده از فرمول (VLookUp(C5;Sheet2!$A$2:$C$32;3= ساعات استاندارد به ردیف مربوطه منتقل می شود.c5 ستون شروع ماه است که تا 31 روز ادامه دارد.جدول A2الی C32 که مطلق شده ساعات استاندارد در ان درج شده. و عدد 3 شماره ستونی است که با مقایسه روز های تایم شیت با جدول مربوطه و ساعت متناظر ان به ردیف ساعت استاندارد تایم شیت منتقل می کند. 40-چگونه بوسیله برنامه نویسی اکسل صورتهای مالی تهیه کنیم؟ sub my programs() Range("d2").Value = "شرکت علی و دوستان (سهامی خاص)" Range("d3").Value = "ترازنامه" End Sub توجه : علامت مساوی بعد از value می باشد. هر کدام از کدهای فوق در یک شیت اجرای کنید.و نحو استفاده از انها درقسمت پایین صفحه اکسل باز شده که تعداد شیت ها را نشان می دهد. راست کلیک کنید و گزینه view code را انتخاب کنید نمای برنامه نویسی باز می شود از منوی insert گزینه module را انتخاب کنید و سپس کدهای فوق به انجا کپی پیست کنید و سپس ازمنوی بالا گزینه run را کلیک کنید تا برنامه شما اجرا شود. sub income ()
Range("d9").Value = "" End Sub Sub cashflow() Range("d2").Value = "شرکت علی و دوستان (سهامی خاص)" Range("d3").Value = "صورت جریان وجوه نقد" Sub operator()
Range("d3").Value = "یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی " end sub 41-vba چیست؟ جواب )ویژوال بیسیك كاربردی در اكسل visual Basic Applications را VBA می گویند. 42- Developer چیست؟ جواب ) برای فعال كردن Developer روی نوار ابزار راست كلیك كنید . سپس گزینه Customize Quick Access Toolbar.... راا نتخاب كنید.از پنجره باز شده گزینه Popular را انتخاب كنید . واز جدول باز شده تیك Show Developer tab in Ribbon را زده و كلید ok را بزنید Developer فعال می شود. Developer در واقع همان قسمت طراحی روی اكسل می باشد. و در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی كاربرد فراوان دارد. 43- چگونه برای كاربرگهای حسابرسی تیك یا علامت استاندارد حسابرسی تعریف كنیم ؟ جواب ) Private Sub CommandButton1_Click() Dim b a = Application.WorksheetFunction.Sum(Range("a3:A6")) Range("d15").Value = ChrW(10007) Range("d12").Value = "" Else Range("d11").Value = "T"
44- برای مقایسه دوستون در اكسل ؛ جمع انها ؛ نشان دادن عددهای كه بین انها مشترك نیستند و تعداد ایتم های ان دو ستون از چه روشی استفاده كنیم ؟ جواب ) Sub Test() For Each c In ListA Dim b a = Application.WorksheetFunction.Sum(Range("a1:A100")) منبع مطلب:http://aliasgharyan.mihanblog.com/post/12
برچسبها: حسابداری و حسابرسی با اکسل |
||
|
+
نوشته شده در یکشنبه هشتم دی ۱۳۹۲ساعت 9:25 توسط جلیل بدراق نژادturkmen student ir
|
|
||